Strona główna | InternetJak założyć stronę WWW? (1)

Jak założyć stronę WWW? (1)

Przedstawiamy krótki opis, dzięki któremu będzie można przebić się przez ten z pozoru skomplikowany i złożony problem. Omówione zostaną zagadnienia rejestracji domeny, hostingu i pozycjonowania strony, czyli kolejne kroki jakie trzeba wykonać aby cieszyć się własną stroną WWW.

Rys. Szymon Fiecek

Strona WWW w dzisiejszych czasach jest nieodzownym elementem biznesu. Większość firm zdaje sobie sprawę, że prawdziwy interes biznesowy nie istnieje bez Internetu.

Wśród wielu osób panuje przekonanie, że jeżeli wydadzą dużo pieniędzy na stronę WWW, to sukces mają już zagwarantowany. Jest to błąd często dający efekt odwrotny do zamierzonego. Podstawowy cel, czyli zwiększenie sprzedaży może w ogóle nie zostać osiągnięty. Dlatego też często bywa tak, że strona posiada wspaniałe rozwiązania techniczne, ale niestety trudno z nich korzystać docelowemu użytkownikowi, czyli naszemu klientowi.

Należy pamiętać, żeby strona spełniała swoje zadanie musi nie tylko ładnie wyglądać, ale też być odpowiednio zaprojektowana.

Domena
W najprostszej postaci jest to po prostu adres internetowy pod jakim będzie dostępna strona WWW. Zanim jednak przejdziemy do sedna musimy wiedzieć, że adres internetowy składa się z przedrostka WWW (World Wide Web – w dosłownym tłumaczeniu rozległa światowa sieć) oraz kilku nazw domenowych rozdzielonych kropkami. Budowa (składnia) przykładowego adresu internetowego może wyglądać następująco: www.nasza-domena.pl.

Do wyboru mamy dwa rodzaje domen:
  • domeny komercyjne typu .pl, .com.pl,
  • darmowe typu prv.pl, wa.pl, bo.pl.
Korzystanie z darmowych domen np. twój-adres.prv.pl nie jest profesjonalnym rozwiązaniem. Nie jest dobrą decyzją aby na początek korzystać z darmowej domeny z zamiarem, żeby później kupi komercyjną. Jeśli serwis uzyska dobrą pozycję w wyszukiwarkach pod darmową domeną, po zmianie domeny na komercyjną proces pozycjonowania trzeba będzie zacząć od początku.

Należy pamiętać, że korzystając z darmowej domeny nie jesteśmy jej właścicielem, czyli w każdej chwili serwis, który oferuje takie domeny może zaprzestać świadczenia takich usług.

Wyobraźmy sobie taką sytuację:
  1. dysponujemy stroną od kilku miesięcy/lat pod darmową domeną. Serwis posiada wysoką pozycję w wyszukiwarkach, dużą odwiedzalność (jest to liczba różnych użytkowników, którzy w określonym czasie weszli na strony danego serwisu internetowego). Klienci składają zamówienia przez sklep internetowy,
  2. serwis z bezpłatnymi domenami, zaprzestaje świadczyć usługi bezpłatnych domen,
  3. Nasza strona staje się niedostępna dla wszystkich użytkowników, tracimy klientów, zamówienia itd.
Przedstawiona sytuacja obrazuje jedno z wielu zagrożeń jakie niesie korzystanie z bezpłatnych domen. Nie wspominając już o budowaniu zaufania klientów, budowania świadomości marki (ang. Branding).

Wśród domen komercyjnych rozróżniamy m.in.:
  • domeny krajowe – w Polsce .pl,
  • funkcjonalne – .com, .net, .org, .biz, .info itp.,
  • domeny funkcjonalne narodowe – w Polsce .com.pl, .net.pl, .org.pl, .biz.pl, .edu.pl, itp.
  • domeny regionalne – .waw.pl, .katowice.pl, .klodzko.pl itp.
Domeny .pl można już kupić poniżej 100 złotych brutto, domeny com.pl, net.pl są jeszcze tańsze. Domeny możemy zarejestrować przez serwisy, które świadczą takie usługi np. www.domeny.pl, www.kei.pl, www.ovh.pl. Niejednokrotnie firmy, które rejestrują domeny, oferują na korzystnych warunkach usługi hostingowe (miejsce, serwer na którym będzie umieszczona strona WWW przypisana do domeny), jak również rejestrację domeny na pierwszy rok bezpłatnie pod warunkiem wykupienia u nich miejsca na serwerze.

Przy rejestracji domeny należy zwrócić uwagę na cenę (pierwszy rok), jak również koszt przedłużenia domeny. Często bywa, że firmy chcące pozyskać klienta oferują rejestracje domeny na pierwszy rok za symboliczną kwotę, nawet kilku złotych, natomiast przedłużenie domeny na kolejne lata będzie o kilka, kilkanaście razy droższe.

Wybór nazwy domeny musi być dobrze przemyślany. Nie może to być decyzja przypadkowa. Nazwa domeny to największy skarb dla serwisu WWW i tak właśnie powinna być traktowana. Dokonując wyboru nazwy domeny powinniśmy uwzględnić następujące czynniki:
  • nazwa powinna być w miarę krótka,
  • nazwa powinna być stosunkowo łatwa do zapamiętania,
  • powinna odzwierciedlać treść serwisu,
  • nazwa musi dobrze brzmieć.
Nazwę, z którą klienci będą mieli kontakt, musimy wybierać bardzo uważnie. Aby wywołać dobre wrażenie, nazwa musi składać się z pozytywnie brzmiących słów lub brzmieć pozytywnie.

Hosting (konto WWW)
Hosting najprościej mówiąc, jest to miejsce na dysku usługodawcy, przeznaczone na naszą stronę internetową. Duże firmy posiadają własne serwery, kolokowane (własne fizyczne podłączone i obsługiwane w serwerowni dostawcy usług internetowych (ISP – ang. Internet Service Provider)), dedykowane (wydzielona fizyczna maszyna należąca do ISP). Zaletą tych rozwiązań jest pełna kontrola, niezależność oraz bezpieczeństwo. Minusem takiego rozwiązania jest cena, która się waha od kilkuset do kilku tysięcy złotych na miesiąc.

Dla prawie wszystkich małych firm wystarczy zwykły serwer wirtualny (konto WWW). Jest to wydzielone miejsce na serwerze fizycznym podłączonym do ISP. Na jednej maszynie obsługiwane jest od kilku do kilkuset klientów (w zależności od parametrów maszyny i zapotrzebowania użytkowników).


Źródło: http://www.wikimedia.org/

Istnieje nadal niewielki odsetek firm, które korzystają z bezpłatnych kont WWW. Bezpłatne konta WWW posiadają w większości przypadków ograniczenia od strony technicznej serwera jak również wymogi dotyczące wyświetlania reklam. Jeśli zakładamy stronę firmową, takie rozwiązanie nie powinno być brane pod uwagę.

W dalszej części zajmiemy omówieniem elementów usług hostingu, które powinniśmy wziąć pod uwagę. Przy wyborze dostawcy usług hostingu musimy się kierować jakością, parametrami serwera, natomiast na samym końcu ceną.

Przy wyborze usługi hostingu należy zwrócić uwagę na:
  • miesięczny limit transferu,
  • obsługę skryptów (PHP, CGI),
  • dostęp do bazy danych (MySQL, PostgreSQL),
  • pomoc techniczną,
  • lokalizację serwerów,
  • wiarygodność firmy – powinna podać swoje dane kontaktowe oraz NIP i REGON.
Warto zapoznać się ze szczegółowym cennikiem danego ISP. Wbrew pozorom, jeśli stworzona strona będzie posiadała dużo elementów (graficznych, prezentacji, filmów), miesięczny limit może zostać przekroczony, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Warto więc wybrać i zakupić hosting w firmie, która oferuje wysoki limity lub nie nakłada takiego ograniczenia.


Porównanie usług trzech wybranych firm ISP (najtańsze pakiety dla firm)

Obsługa skryptów PHP to już standard jaki oferują firmy ISP dla kont WWW. Należy zwrócić uwagę, że większość bezpłatnych kont nie udostępnia tej opcji.

Jeśli planujemy sprzedawać więcej niż kilkanaście sztuk miesięcznie, warto posiadać dostęp do bazy danych. Dlatego kluczowym elementem decydującym o wyborze konkretnego hostingu powinna być opcja dostępu do bazy danych MySQL, PostgreSQL. Należy zwrócić uwagę, ile baz danych będziemy mogli stworzyć w danym hostingu.

Szanujące się firmy ISP, zapewniają pomoc techniczną przez 24 godziny na dobę. Trzeba tu sprawdzić podany czas reakcji na zgłoszenie oraz czas naprawy. Wiele firm oferuje serwery zlokalizowane poza granicami naszego kraju, powoduje to wydłużenie czasu ładowania naszej witryny.

Usługi, które świadczą firmy hostingowe zapewniają niezawodność oraz komfortowe warunki dla strony internetowej. Krótko mówiąc jest to najlepsze rozwiązanie dla małych firm. Serwery tego typu posiadają już obsługę różnych języków programowania typu PHP, CGI. Do administracji serwerem wykorzystuję się Panel Administracyjny, dzięki któremu można konfigurować parametry usług: DNS, Poczta, Domeny itd.

***
W następnym numerze „Informatyki w Budownictwie”, zostanie omówione zagadnienie stworzenia własnej strony WWW w oparciu o bezpłatne systemy CMS.
(Szymon Fiecek)

Źródło: Informatyka w Budownictwie, nr 1 (2) 2009
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
PREZENTACJA FIRM
Astino BKK MTM PWSK
TEMAT MIESIĄCA
Zintegrowane systemy zarządzania firmą budowlaną

W obecnych czasach zarządzanie przedsiębiorstwem bez odpowiedniego systemu informatycznego staje się bardzo trudne. Na rynku oferowanych jest, co prawda, wiele takich systemów, jednak tylko stosunkowo nieduża ich część uwzględnia specyfikę branży budowlanej. Czytaj więcej